ترک برداشتن یا شکستن مدل بعد از چاپ
مشکل پارامتر های چاپ
- ضخامت لایه های چاپ ( Layer Height ) زیاد بود است و نور UV نتوانسته است که لایه ها را به خوبی کیور کند و در نتیجه چسبندگی بین لایه ها کم بود است و شکاف های بیسار ریزی بین لایه ها وجود داشته که بعد از گذشت یک مدت زمانی این شکاف های ریز باعث ایجاد شکاف ها و ترک های بزرگتر روی مدل شده اند. پیشنهاد می شود تا از تنظیمات معمول چاپ برای مدل های خود استفاده کنید. تنظیم ضخامت لایه های چاپ بالاتر از 100 میکرون ( 1 mm ) پیشنهاد نمی شود.
- مقدار Normal Exposure Time نا کافی بوده است و در نتیجه کیور لایه ها کامل نشده است و همان مشکلات عدم چسبندگی لایه ها را به وجود آورده است. پیشنهاد می شود که بین 0.5 تا 1 ثانیه این پارامتر را افزایش دهید. ( اگر پارامتر های چاپ را تغییر نداده اید و صرفا رزین خود را عوض کرده اید پیشنهاد می شود که با استفاده از فایل R_E_R_F مناسب مدل دستگاه خود، زمان اکسپوژر مناسب برای رزین جدید را بدست آورید یا از تنظیمات پیشنهادی سازنده رزین یا فروشنده آن استفاده کنید )
مشکلات ایجاد شده در اثر تو خالی کردن و سوراخ کردن مدل
با تو خالی کردن مدل تنها دیواره مدل حین فرایند چاپ نور UV را جذب می کنند و خشک می شوند و رزین هایی که در قسمت داخل مدل قرار میگیرند به شکل مایع باقی می مانند. بعد از چاپ، بر اثر وجود اختلاف فشار بین قسمت داخلی مدل و محیط اطرف قطعه تحت فشار است و این باعث ترک خوردن مدل می شود. لذا لازم است تا سوراخ های کافی با ابعاد مناسب روی مدل ایجاد شود تا حین چاپ و بعد از اتمام چاپ بتوان رزین باقی مانده در مدل را خارج کرد. پیشنهاد می شود حتما یک سوراخ در نزدیکی صفحه ساخت برای جلوگیری از ایجاد خلا در مدل حین چاپ ایجاد کنید. توجه داشته باشید که اگر مدل را مستقیما روی صفحه چاپ می کنید، ایجاد سوراخ زیر مدل کمکی به تخلیه رزین حین چاپ نخواهد کرد و این سوراخ ها برای شستو شو و تخلیه رزین بعد از چاپ می توانند کارا باشند.
در صورتی که ایجاد سوراخ روی مدل تو خالی شده را فراموش کردید حتما بعد از اتمام چاپ مدل را درون ظرف تمیزی نگه داشته ( به مدل الکل نزنید ) و با استفاده از یک دریل و مته با قطر حدود 2 الی 3 میلیمتر دو سوراخ روی مدل با فاصله از هم ایجاد کنید تا رزین بتواند از مدل خارج شود. رزین خارج شده از مدل را حتما قبل از انتقال به بطری از فیلتر عبور دهید.
مشکلات مربوط به شست و شو مدل
- استفاده از الکلی که دفعات زیادی از آن استفاده شده است و رزین زیادی در آن حل شده است باعث چسبیدن نا خالصی های الکل به سطح مدل و ایجاد تنش داخلی و خارجی در مدل می شود و در نتیجه آن مدل ممکن است دچار ترک شود. پیشنهاد می شود که دو ظرف برای شست و شو تهیه کنید. ابتدا مدل را در ظرف با الکلی که تعداد زیادی از آن استفاده شده است بشورید و سپس مدل را به ظرف دیگری که الکل شفاف تری دارد منتقل کنید و شست و شو را در آن ظرف تکمیل کنید. همچنین شما می توانید الکلی که ناخالصی زیادی دارد را تسویه کنید و مجدد از آن استفاده کنید.
- شست و شوی طولانی مدت در حلال ( آب یا الکل بسته به نوع رزین و حلال مناسب آن ) نیز می تواند باعث ایجاد ترک در مدل خواهد شد زیرا حلال باعث نرم شدن مدل و در نتیجه آن آسیب پذیر بودن آن نسبت به تنش های پسماند داخلی شود. به همین علت باید در شست و شوی مدل های تو خالی دقت بیشتری به خرج دهید و اجازه ندهید الکل در آن باقی بماند و اگر قصد پر کردن مدل خود با ماده ثانویه ای را دارید ابتدا از خشک بودن و خارج شدن کامل حلال از مدل خود اطمینان داشته باشید. همچنین بدیهی است که مدل چاپ شده نمی تواند بدون هیچ گونه پوشش دهی سطحی در محیطی قرار گیرد که در تماس با حلال خود است. مثلا نمیتوان قطعه ای را با رزین Water Washable چاپ کرد و به عنوان قطعه که در محیط آبی مورد استفاده قرار میگیرد به کار برد، مانند پروانه یک پمپ آب!
کیور ناکافی مدل بعد از چاپ یا کیور غیر یکنواخت
- کیور ثانویه مدل باید به طور یکنواخت انجام شود. زیرا به دلیل عامل شرینکیج ( انقباض رزین به دلیل تبدیل از حالت مایع به جامد ) کیور نایکنواخت مدل باعث ایجاد تنش ( نیروی کششی و فشاری بین قسمت های مختلف ) شود و در اثر آن قطعه دچار ترک شود. لذا در کیور ثانویه دقت لازم را داشته باشید و یا از دستگاه های Wash & Cure استفاده کنید.